Warna yang menarik disusun dengan kemas di dalam mangkuk, dibalut dengan daun hijau, dan bau dari jauh, mengetuk lidah anda untuk mencuba. Barisan kek basah dan pelbagai makanan goreng seperti kes pertunjukan yang sangat baik yang menggoda para pelanggan untuk dimakan dengan serta-merta. Siapa yang tidak akan tergoda untuk melihat warna kek tradisional yang dipaparkan dalam kes paparan?
Kek tradisional mempunyai rasa istimewa dan kaya berbanding kek gaya Barat. Gabungan gurih, legit, manis, asin, dan pedas menjadi citarasa khas bagi rakyat Indonesia. Variasi yang sangat kaya tidak bosan untuk mencuba dan terus menggoncang lidah penonton. Kek tradisional kekal di hati para pencintanya.
Kemunculan kuih tradisional yang mula-mula hanya berfungsi sebagai makanan ringan apabila tetamu melawat, perhimpunan sosial, dan persahabatan antara saudara-mara menjadi perniagaan oleh beberapa orang. Ternyata peluang ini ditanam oleh seorang wanita yang lahir di Sukabumi, Puan Hanita, pemilik Toko Kue Irma. Pada tahun 1980 kedai Cake Irma diasaskan, walaupun pada masa itu ia hanya perniagaan berasaskan rumah. Peruntukan dan warisan pengetahuan ibu bapa, menjadikan Ny. Hanita meneruskan semangat ibunya untuk memulakan perniagaan kek.
Bekalan yang cukup untuk membawa dia keyakinan untuk memasuki dunia perniagaan. Ternyata memang kesan pemasaran yang mengerikan dari mulut ke mulut, yang merupakan penentu kejayaan atau kehancuran perniagaan. Walau bagaimanapun, dalam sejarah Kedai Cake Irma, pemasaran dengan cara ini telah menjadi perubahan besar dalam perniagaan.
Kedai yang terletak di Jalan Gelong Baru Barat I No. 42, Tomang, Jakarta Barat tidak pada awalnya berpusat pada kue tradisional, tetapi menawarkan tiga jenis kue, yaitu Banana Molen, Chicken Pie, dan Saucys Broad yang disediakan untuk pesanan kecil.
Permintaan ternyata agak baik. Pasaran menerima dengan tangan terbuka. Kritikan dan input telah muncul. Kedai Pastry Irma juga meneroka kuasa penciptaan ke arah perniagaan pastri tradisional. Pemasarannya telah meningkat, dari agensi kerajaan, acara pejabat, hari ulang tahun, perhimpunan, dan lain-lain. Sehingga kini, Kedai Pastry Irma mampu menjual berpuluh-puluh jenis kek tradisional, seperti makanan goreng, pelbagai kek basah, makanan ringan pasaran dan kek gaya Barat yang lain, seperti pastri, roti, pastri, kek, dan makanan ringan.
Kejayaan Menjadi Nyata Walaupun berada di kompleks kediaman, jauh dari lebuh raya, Irma Pastry Shop di Tomang masih tidak kehilangan pengguna. Sebagai contoh seorang pelanggan yang memesan kek hari jadi apabila pasukan laporan di Bakery Indonesia ditemui di Kedai Cake Irma Tomang. "Saya telah melanggan kek selama beberapa lama. Di samping rasa dan variasi yang baik, harga berpatutan. Saya tidak bosan memilihnya. Ya, walaupun satu, lokasi yang menurut pendapat saya terlalu jauh di dalam kompleks perumahan agak sukar. Saya berharap Toko Irma dapat membuka cawangan di pusat membeli-belah, "kata Heni, seorang suri rumah yang tinggal di kawasan Bekasi.
Di samping strategi pemasaran kata-mulut, kedai ini telah mula beralih ke telemarketing (melalui telefon). Ternyata ini memudahkan pengguna kerana sistem jualan yang boleh menggunakan sistem pesanan penghantaran. Tidak hanya itu, banyak tawaran menarik mulai dari harga yang berpatutan dari Rp 2.500 hingga Rp 5,000 untuk berbagai kue tradisional, paket kue dari Rp 150.000-up, dan sebagainya. Tawaran lain, diskaun 50% untuk kek tertentu di atas 17.00. itu tidak bermakna kek yang mendapat diskaun tidak boleh dilaksanakan, kualiti masih terjamin. Ini hanyalah satu strategi yang mengingati bahawa pada waktu petang, terlalu ramai pengunjung datang.
Kejayaan yang hanya menjadi mimpi, kini berada di tangan. Sehingga kini, sebuah kedai yang mempunyai jenama dari salah seorang anak biologinya, Irma, boleh mencapai 1200 keping sehari dari berpuluh-puluh jenis kek tradisional. Bukan itu sahaja, kedai ini dapat mengupah 110 pekerja untuk 5 cawangan. Lima kedai terletak di kampus Trisakti, Kementerian Kewangan, Kemanggisan, Pesanggrahan, dan Tomang.
Tidak hanya kejayaan itu, yang direkodkan dalam rekod MURI, pada tahun 2005, Irma Cake Shop memenangi anugerah setelah berjaya membuat Roti Buaya, kek persembahan Betawi, berjumlah 5.6 meter dengan IWAPI dan IKABOGA. Kekangan Masih Ada di dalam atau di luar. Perniagaan ini masih berjalan dengan menggunakan tenaga kerja manusia. Sesungguhnya kekuatan manusia boleh naik dan turun. Walau bagaimanapun, sistem standardisasi yang digunakan sebagai rujukan, rasa dan bentuk dijangka tidak berubah.
Realiti di sini jelas bahawa persaingan perniagaan tradisional bukan hanya dari jenis yang sama. Selain itu, selepas tempoh peralihan budaya asing dengan pengaruh yang besar. Lain-lain jenis pesaing, seperti kek barat dan roti tidak boleh diremehkan. "Saya mengakui bahawa ia adalah halangan terbesar, terutama kerana kecenderungan masyarakat kini mula melirik kek. Tetapi bagi saya, kek tradisional adalah budaya Indonesia yang asli. Saya sebagai warganegara mempunyai kewajipan untuk memeliharanya. Saya juga mempercayai bahawa walaupun pelbagai jenis dan kek kiasan yang menggembirakan, kek tradisional tetap tidak terganggu dalam cita rasa rakyat Indonesia. Ia adalah cara kita memperlakukan kek tradisional untuk terus wujud dalam dunia masakan, "katanya dengan bangga.
Strategi Pertahanan Pada masa itu tidak banyak kedai kue di kawasan Tomang. Pemasaran kek berjalan dengan lancar. Aliran keuntungan, kejayaan diperoleh. Memulakan hanya pada bangunan 3x6 meter, di dalam sebuah pavilion kecil, Kedai Pastry Irma kini dapat berkembang ke saiz 20x20 meter. Tetapi sekarang, seperti perumpamaan "kedai kue kiri kanan", pertandingan itu agak ketat. Walaupun anda kehilangan satu, seribu pesaing akan berkembang lagi. Pesaing dalam dunia perniagaan masih tidak dapat dihapuskan.
Untuk dapat bertahan dalam dunia perniagaan selama lebih kurang 31 tahun, sangat ideal untuk dikategorikan sebagai perniagaan yang berjaya. Faktor harga yang agak tidak menentu, persaingan yang sengit, dan pesaing-pesaingnya yang mushrooming telah membuat Kedai Cake Irma meningkat dan jatuh. Walaupun ia tidak datang kepada kemerosotan yang berisiko, kedai ini masih bergantung pada resipi leluhur dengan keunikannya sendiri sebagai strateginya. Di samping itu, kreativiti yang dinyatakan dalam produknya sangat menarik kepada pengguna dari pelbagai jenis, pembungkusan yang menarik, untuk merasakan perisa dan aroma. Tidak syak lagi, yang mengatakan untuk memastikan pengguna setia.
Kesedaran gaya hidup sihat (minda sihat) kini semakin tinggi. Makan kek bukan sahaja memenuhi kelaparan, tetapi juga memberi perhatian kepada apa yang dimakan dan bagaimana ciri-ciri kesihatan makanan. Kualiti masih harus dipertimbangkan, terutamanya mengenai kategori yang sihat dan halal.
"Orang ramai kini lebih licik dan sedar kesihatan. Oleh itu, kami terus berusaha membuat inovasi pada kek tanpa mengetepikan halal, hal ehwal sihat, dan perkhidmatan yang mesra pelanggan. Sederhana, kami menjalankan perniagaan ini hanya memikirkan bagaimana Kedai Pastry Irma boleh berjalan setiap hari dengan terus memberi perhatian kepada kualiti dan rasa, supaya ia dapat bertahan dan bersaing secara profesional, "tambah Sandra, anak lelaki Hanita Sulaiman.
kata kunci
perhitungan bisnis kue basah
usaha reseller kue basah
inspirasi usaha kue basah
resep kue basah untuk usaha rumahan
bisnis kue basah rumahan
usaha kue subuh
cara memulai usaha kue kecil kecilan
cara memasarkan kue buatan sendiri