Kamis, 03 Oktober 2019

Resep Masak Sotong Pedas

Cuttlefish Sauté - resipi memasak yang akan dibincangkan dalam artikel kami hari ini adalah mengenai panci tetapi goreng kami akan memasak kali ini menggunakan sotong sebagai bahan utama. Sotong atau (sotong) adalah salah satu daripada banyak produk marin yang mempunyai banyak kandungan nutrisi dan mengandungi sedikit lemak. Sotong ini juga merupakan produk laut yang didagangkan bersama haiwan yang serupa seperti sotong dan sotong. Makanan laut ini juga mempunyai rasa dan aroma tersendiri apabila dimasak. Untuk membuat udang goreng sendiri agak mudah dan tidak terlalu rumit dalam pemprosesannya dan bahan-bahan yang digunakan tidak sukar diperolehi seperti sotong, bawang, bawang putih, cabai hijau, lada, kicap dan beberapa perisa tambahan lain. Untuk bahan dan pemprosesan yang lengkap, antara lain adalah seperti berikut.

Panaskan minyak goreng dan kemudian gorengkan bahan seperti cabai hijau cincang, bawang merah, bawang putih sehingga harum.

Bahan-bahan:

  1. 250 gram sotong (potong mengikut rasa dan mendidih sebentar).
  2. 4 cili hijau (dihiris dihiris).
  3. 6 cengkeh bawang merah (dihiris nipis).
  4. 3 ulas bawang putih (memarkan).
  5. Serbuk lada secukup rasa.
  6. 4 sudu besar kicap.
  7. Air rebus secukup rasa.
  8. Minyak masak secukup rasa.
  9. Garam halus dan perisa secukup rasa.

Cara membuatnya:

  • Panaskan minyak goreng dan kemudian gorengkan bahan seperti cabai hijau cincang, bawang merah, bawang putih sehingga harum.
  • Kemudian tuangkan air rebus bersama-sama dengan serbuk lada, garam, dan sos soya manis ke dalam kacau sambil kacau sekata.
  • Selepas itu tambahkan keratan sotong dan tambah perasa. Masak dan kacau lagi sehingga semua bahan-bahan bercampur dengan baik semasa mencicipi rasa.
  • Akhirnya, masak sotong-goreng pada piring hidangan bersama dengan nasi putih hangat.
  • Nasib baik dengan resipi dan bagaimana membuat sotong goreng yang lazat dan lazat. 
Semoga resipi goreng hari ini dapat memberikan lebih banyak manfaat kepada ibu di rumah untuk dapat menyajikan hidangan yang lazat kepada suami dan anak-anak mereka yang dicintai di rumah. Terima kasih.