Selasa, 01 Oktober 2019

Resep Es Cendol Bandung Spesial

Es Cendol adalah minuman sejuk dan manis yang diperbuat daripada tepung beras yang diproses yang kemudiannya ditambah dengan ais parut dan santan dan penyelesaian gula perang. Es Cendol adalah minuman tipikal dari rakyat Sunda, Jawa Barat, tetapi ais cendol ini sangat popular di hampir semua wilayah di Indonesia. Es cendol ini mempunyai ciri tersendiri, di mana tepung beras diproses dan kemudian diberi pewarna hijau semulajadi yang terbuat dari ekstrak daun pandan atau daun suji diproses, kemudian dicetak untuk membentuk bahan kecil. Tetapi kini terdapat juga orang yang menggunakan pewarna hijau buatan khusus untuk makanan bukan daun pandan atau daun suji. Cara membuat ais cendol tidak sukar.

Es Cendol adalah minuman sejuk dan manis yang diperbuat daripada tepung beras yang diproses yang kemudiannya ditambah dengan ais parut dan santan dan penyelesaian gula perang.

Bahan-bahan:

1. 100 gram tepung beras.
2. 20 gram tepung hunkwe.
3. 50 gram kanji.
4. 100 ml air dari ekstrak daun pandan.
5. 100 ml air dari ekstrak daun suji.
6. 500 ml air masak.
7. ¾ sudu air kapur sirih.
8. ½ sudu garam halus.

Bahan-bahan untuk membuat santan:

1. 1.5 liter santan.
2. 2 daun pandan (kira-kira 20 cm kemudian mengikat simpulan).
3. 1 sudu garam halus.

Bahan-bahan untuk membuat penyelesaian gula perang:

1. 250 ml air.
2. 500 gram gula perang (sikat halus).
3. 75 gram gula pasir.
4. 2 daun pandan (kira-kira 20 cm kemudian mengikat simpulan).

Bahan pelengkap:

1. Menggorok daging kelapa muda.
2. Pisau nangka yang dihirup yang telah dimasak.
3. Nata de coco.
4. Kiub ais dicukur.

Cara membuat:
  • Pertama, letakkan tepung beras, tepung beras, kanji, air dari daun pandan dan daun suji, dan air putih menjadi kuali sambil kacau sekata, kemudian masak sehingga campuran akan bertambah.
  • Selepas campuran cendol telah menebal, sediakan air masak dalam baldi kecil atau lembangan kemudian letakkan acuan cendol di atasnya.
  • Seterusnya, tuang campuran cendol ke dalam acuan, kemudian tekan acuan sehingga campuran cendol keluar dari acuan dan membentuk serpihan kecil. Lakukan sehingga semua adonan cendol habis. Kemudian ambil cendol siap kemudian longkang.
  • Untuk membuat air santan, masak semua bahan untuk membuat santan mendidih tetapi jangan masak sehingga santan patah. Selepas memasak air kelapa maka longkang.
  • Untuk membuat air gula perang, masak semua bahan untuk membuat penyelesaian gula perang sambil kacau sehingga air gula perang menjadi bisul. Selepas gula perang gula rebus kemudian keluarkan dan longkang.
  • Untuk bagaimana menyediakan ais cendol, sediakan mangkuk saiz sederhana kemudian tambahkan kiub ais yang dicukur dan kemudian masukkan cendol, daging kelapa muda yang dihancurkan, nangka diiris dan nata de coco secukup rasa. Seterusnya memberi penyelesaian gula perang dan santan ke dalam mangkuk. Cendol ais siap dimakan.
  • Es Cendol sangat baik untuk dinikmati apabila cuaca panas atau sebagai pencuci mulut. Semoga resep ini dan bagaimana membuat ais cendol Bandung yang lazat boleh diamalkan di rumah anda. Cuba.
resep cendol bandung kenyal
resep cendol ncc
es cendol spesial
cara membuat cendol untuk jualan
resep es cendol kekinian
resep es cendol pelangi
cara membuat kuah cendol yang enak
cara membuat es cendol modern