Sabtu, 28 September 2019

Cara Membuat Onde Onde Untuk Jualan

Onde-onde adalah salah satu jenis makanan atau makanan ringan yang sangat terkenal di Mojokerto dan Jakarta, Indonesia. Sejak era Majapahit, Mojokerto juga dikenal sebagai kota pangsit. Kek Onde-onde mempunyai bahan asas dalam bentuk tepung beras tepung atau tepung yang dibentuk bulat dan kemudian diberi percikan biji wijen, kemudian di dalam juga diberi pengisian dalam bentuk kacang hijau. Onde-onde juga terkenal di luar negara seperti Chinatown. Dalam artikel ini kita akan membincangkan cara membuat ladu.

Onde-onde adalah salah satu jenis makanan atau makanan ringan yang sangat terkenal di Mojokerto dan Jakarta, Indonesia. Sejak era Majapahit, Mojokerto juga dikenal sebagai kota pangsit

Bahan untuk membuat kulit onde-onde:

1. 500 gram tepung beras (atau tepung boleh digunakan).
2. 150 ml santan.
3. 1 sudu serbuk vanila.
4. 100 gram gula pasir.
5. 250 gram biji bijan.
6. Garam licin secukup rasa
7. air masak.
8. Minyak masak (untuk menggoreng).

Bahan-bahan untuk pemadat:

1. Pasta mung kacang dibuat (boleh dibeli di pasar raya).

Cara membuat:
Pertama, panaskan santan yang disiapkan terlebih dahulu. Kemudian sediakan sebidang kecil dan tambah tepung beras ketan, vanila, gula pasir, garam halus, dan tambahkan santan panas dan kacau dengan baik. Seterusnya memberi air rebus sedikit demi sedikit sambil kacau rata untuk membentuk adunan.
Selepas itu, ambil adunan kira-kira 2 sudu kemudian tekan dan kemudian tambahkan pes kacang hijau yang cukup. Sampul depan dan bentuk bulat doh yang telah diisi dengan kacang hijau sebelum ini. Lakukannya untuk semua adunan sehinggalah doh habis.
Selepas doh selesai mengisi, kemudian taburkan semua adunan dengan menggunakan biji wijen secara merata.
Seterusnya, sediakan kuali dan panaskan minyak masak dan goreng semua campuran adunan sehingga dimasak.
Selepas semua ladu dimasak maka kemudiannya dihidangkan ladu pada plat hidangan. Nasib baik dengan resipi dan cara membuat ladu Indonesia yang lazat dan lazat.