Minggu, 29 September 2019

Bagaimana Cara Membuat Dodol

Dodol adalah salah satu makanan ringan yang dibuat dari tepung beras, santan, gula pasir, gula perang dan ditambah dengan bahan-bahan lain. Bahan-bahan untuk membuat dodol tidak sukar dicari, hanya memerlukan masa dan kemahiran khusus dalam pemprosesannya untuk menjadi dodol yang berkualiti. Dalam era moden ini, terdapat banyak jenis rasa yang terdapat di dodol, mulai dari durian dodol atau dodol rasa nangka. Di kawasan Jawa Timur, dodol dipanggil jenang. Walau bagaimanapun, bentuk jenang itu sendiri sedikit lebih lembut, manakala dodol berasa padat dan kasar. Kaedah pembungkusan dodol itu sendiri biasanya dibungkus menggunakan kertas plastik atau kertas.
Dalam artikel ini, kami akan membincangkan bagaimana dan ramuan apa yang diperlukan untuk membuat dodol manis ini.

Dodol adalah salah satu makanan ringan yang dibuat dari tepung beras, santan, gula pasir, gula perang dan ditambah dengan bahan-bahan lain.

Bahan-bahan:

1. 1 kg tepung beras ketan.
2. 100 gram tepung beras.
3. 2 kg gula perang berkualiti baik maka sikat halus.
4. 500 gr gula pasir yang berkualiti.
5. 2 liter santan tebal.
6. 2 liter santan berair.
7. ½ sudu garam halus.
8. 2 helai daun pandan berukuran 20 cm kemudian simpulkan simpulan.
9. Baki yang dilapisi dalam daun pisang sebagai asas.

Cara membuat:

Mula-mula menyediakan kuali yang agak besar maka masaklah santan tebal, gula perang, gula pasir, daun panda, dan garam hingga bisul. Setelah mendidih, angkat dan biarkan santan pada api yang rendah kemudian buang pancake itu.
Setelah itu sediakan bekas kecil atau baskom kemudian campurkan santan berair, tepung beras melekit dan tepung beras kemudian kacau hingga rata.
Selepas itu, masukkan larutan tepung ke dalam santan tebal yang telah direbus, kemudian kacau perlahan-lahan sehingga campuran itu berkemaskan dan dimasak kemudian keluarkan dari panas. Beberapa petua supaya memasak doh sama rata, terus kacau, jangan berhenti sehingga doh benar-benar menebal dan dimasak.
Selepas dodol dimasak, tuangkan dodol ke atas dulang yang diberi asas daun pisang dan kemudian dinginkan. Jika dodol sejuk, cetak dodol menjadi kepingan kecil atau mengikut selera anda kemudian bungkus dengan menggunakan kertas penaik.
Hidangkan dodol manis ini sebagai pencuci mulut selepas makan besar. Mudah-mudahan resepi dan cara untuk membuat dodol manis akan memberi manfaat kepada kita semua. Nasib baik dengan resipi ini di rumah anda dan nasib baik.