Rabu, 22 Januari 2020

Cara membuat Candy Krispi Buah supaya Kanak-kanak Ingin Makan Buah

cara membuat permen buah strawberry,cara membuat permen buah jeruk,cara membuat permen buah mangga,resep permen buah,cara membuat permen jelly buah,cara membuat candy fruit korea,cara membuat permen buah anggur,permen buah korea--Terdapat banyak cara untuk menjadikan anak-anak mahu makan buah-buahan, salah satunya membuat buah asli sebagai permen yang diproses. Buah-buahan hanya perlu dibuat menarik dengan dilapisi gula. Dalam masakan Cina makanan ringan ini dipanggil tanghulu. Cara membuatnya agak mudah, inilah resipi.


Alat dan Bahan:

Buah merasai (biasanya menggunakan strawberi dan anggur, tetapi juga boleh menggunakan tomato ceri, kiwi, oren dan juga kepingan tembikai, nanas dan betik, mengikut rasa).
500 gr gula pasir atau cukup
2 sudu sirap jagung
100 ml air
kuali tidak melekat
kertas pembakar
lidi untuk rasa
Cara membuat:
gula buah gula
Basuh buah, potong jika anda memilih buah yang besar. Keringkan permukaan buah, lidi buah pada lidi.
Masukkan gula dan air ke kuali, goncangkan kuali sehingga gula larut dan bisul.
Jika gula telah mula berwarna agak gelap atau kekuningan, matikan haba.
Ambil sate buah dan masak rata ke dalam kuali. Sekiranya anda tidak boleh mencelupkannya sepenuhnya, taburkannya dengan sudu.
Buat gerakan bulat supaya gula itu sama rata dan tidak menetes, kemudian letakkan pada kertas penaik untuk mengeras. Lakukan sehingga buah habis dengan cepat sebelum gula mengeras.
Selepas mengental sehingga kaku, perlahan-lahan angkat dari kertas penaik.
Candy buah renyah siap untuk disajikan dan dinikmati.