Rabu, 20 November 2019

Cara Membuat Bubur Sumsum Supaya Tidak Menggumpal

Cara Membuat Bubur Sumsum Agar Tidak Menggumpal, Hanya Perlu 3 Langkah Ini

Bubur marin yang lazat lembut dan tidak beku. Makan dengan menjalankan gula pasir gula lebih legit. Bubur sumsum boleh dinikmati sebagai menu sarapan, juga boleh dijadikan makanan ringan.

Bubur memasak yang diasinkan sebenarnya rumit. Ia kelihatan seperti menu mudah. Tetapi jika terdapat satu kesilapan dalam membuatnya, bubur sumsum akan menjadi kental. Sekarang, untuk memasak bubur bubur lembut, ia hanya memerlukan tiga langkah mudah. Untuk maklumat lengkap, mari ikuti deskripsi di sini.

Bubur marin yang lazat lembut dan tidak beku. Makan dengan menjalankan gula pasir gula lebih legit. Bubur sumsum boleh dinikmati sebagai menu sarapan, juga boleh dijadikan makanan ringan.

1. Pilih tepung beras dengan warna putih berkilat
Kunci untuk bubur yang disejukkan adalah tepung beras berkualiti. Gunakan tepung yang tidak berbau apak dan mempunyai warna putih berkilat. Baki juga dengan pemilihan santan berkualiti tinggi. Adalah lebih baik menggunakan santan segar bukannya santan yang dibungkus.

2. Larutkan tepung beras sebelum pemanasan
Maksudnya ialah membubarkan atau mencairkan tepung beras dengan sebahagian dari santan dalam mangkuk yang berasingan terlebih dahulu. Kacau dan larut sehingga lembut. Kemudian beralih ke kuali untuk memanaskannya. Dengan cara ini, tepung beras tidak akan dibekukan dengan mudah dan boleh menghasilkan bubur lembut.

3. Kacau campuran tepung pada api sederhana
Di dalam kuali, masukkan baki santan lagi. Tambah daun pandan dan garam secukup rasa. Kemudian masak pada api sederhana. Jangan lupa untuk terus mengaduk sehingga tebal dan mendidih. Pastikan untuk memasak sehingga ia berbuih sehingga bubur tidak akan mencium tepung mentah. Jika ia tidak mendidih, ia dikhuatiri bubur yang terhasil akan tetap bau apak dan pastinya tidak lazat di dalam mulut.

Cara mudah yang betul untuk membuat bubur sumsum yang lembut dan tidak kental? Ayo, cubalah sendiri di rumah. Nasib baik, wanita!