Senin, 18 November 2019

Cara Membuat Bubur 7 Warna

Resep Bubur 7 Rupa--bubur tujuh warna itu dikenali sebagai hidangan yang dihidangkan dalam upacara tujuh bulan dalam tradisi Jawa.

Tujuh bentuk bubur terdiri daripada bubur merah dan bubur putih yang dilengkapi dengan lilin, jumlah, beras hitam dan lain-lain.

Nah, di Semarang ternyata ada tujuh bentuk bubur yang siap dinikmati setiap hari. Bubur tujuh angka Bu Joko yang kini popular telah menjadi makanan ringan perut pada waktu makan tengah hari.

Puan Joko ketika menyampaikan tujuh bentuk bubur. Satu gelas tujuh bentuk bubur masing-masing mengandungi satu sudu bubur nasi

Puan Joko ketika menyampaikan tujuh bentuk bubur. Satu gelas tujuh bentuk bubur masing-masing mengandungi satu sudu bubur nasi

Dinamakan tujuh bentuk bubur kerana ia terdiri daripada tujuh ramuan yang berbeza.

Puan Joko ketika menyampaikan tujuh bentuk bubur. Satu gelas tujuh bentuk bubur masing-masing mengandungi satu sudu bubur nasi

Bubur yang dijual dengan kereta sorong kecil diperbuat daripada bubur sum-sum, bubur kacang hijau, bubur nasi hitam, candil, bubur telur, mutiara dan bubur jagung ditambah dengan gula perang dan santan sebagai pelengkap. Menurut penjual yang akrab dipanggil Puan Joko, dadu adalah ciri bubur.

"Antara bahan-bahan yang jarang ditemui adalah bijirin. Tidak banyak untuk membuat bubur bijirin ini. Ia juga baik untuk orang yang sedang menjalani diet, "kata Joko ketika menyampaikan bubur kepada pelanggannya.

Jawawut atau juwawut itu sendiri adalah sejenis tumbuhan kecil yang pernah menjadi makanan ruji sebelum penanaman padi.

Sama seperti beras, benih ini juga diambil benih untuk diproses menjadi makanan. Puan Joko berkata dia mendapat bahan mentah mentah mentah dari pasar lorong Chinatown yang baru.

Wanita dari Tuntang, Salatiga, menambah bahawa dalam sehari dia dapat menggunakan 3-4 kilogram bahan mentah untuk membuat bubur.

Puan Joko telah menjual tujuh bentuk bubur sejak 2005. Pada mulanya, dia menjual dengan pergi dan akhirnya memutuskan untuk menetap dengan kereta kecilnya tanpa khemah atau gerai. Kini dia menjual secara rutin di depan pasar raya Bali Jalan Gajah Mada Semarang.

"Jika sudah diselesaikan selama tujuh tahun yang lalu. Ya, kerana ramai pelanggan bertanya kenapa tidak tinggal. Katanya, supaya mudah dijumpai, jika anda pergi ke sana ada yang mendapat beberapa dan bukannya, "tambah Puan Joko.

Bubur tujuh jenis Bu Joko dibuka bermula jam 13:00. Petang dipilih kerana pada waktu pagi dia membantu memasak suami yang menjual soto.

Sayuran dijual bubur memasak pada jam 09.00. Beliau berkata masa untuk memasak bubur terdiri daripada dua jam di mana proses terpanjang memasak nasi melekit hitam.

Walaupun di pinggir jalan, pembeli yang datang kelihatan ramai untuk memenuhi kereta kecil. Ada orang yang makan di tempat-tempat yang dibawa pulang.

Tujuh jenis bubur dibahagikan kepada dua hidangan iaitu saiz kaca kecil dan kaca besar.

Sesungguhnya, bubur ini tidak dihidangkan dengan mangkuk, sebab Joko sendiri membuatnya mudah dan ringkas. Untuk bubur kaca kecil, harganya Rp 4.000 dan Rp 6.000 untuk ukuran yang besar.

Bagi mereka yang ingin tahu tentang legit dan suplemen tujuh bentuk bubur tidak ada salahnya mencuba. Adalah lebih baik tiba sebelum jam 16.00 kerana biasanya bubur selesai pada waktu itu.